Vår Toyota Corolla Ginza, 1999 modell, har i lengere tid fusket på startingen. Når nøkkelen vris fra "ON" til "Start" kunne det kanskje komme et spedt forsøk. Men ved å vrikke litt på nøkkelen startet den som regel. Typisk var det også vanskeligere å få start hvis bilen hadde stått i solen.

Beskrivelsen over passer godt til dårlig kontakt i selve start-låsen. Sansynligvis en enkel fiks, men verkstedene tar jo gjerne 4000kr før de engang har sett på bilen. For oss er det viktigst at bilen starter. Planen var derfor å komme til koblingene på tenningslåsen og dra ut en ledning til en ekstern start knapp. (Nøkkel-start er jo dessuten bare 1999.)

Komme til godsakene

Get access to ignition switch, wheel screws on Toyota Corolla 1999

Skruer "bak" rattet. en på hver side

Å komme til tenningslåsen er en ganske enkel afære. 1 skrue under rattet og to inn bak rattet. Men, før du begynner å skru av rattet, ta en titt på bilde 1. Du kommer nemlig til skruene ved å vri litt på rattet.
Så går dekslene rundt rattstammen fra hverandre (klem litt sammen på den nedre delen, de henger forstatt sammen med plastikk clips.)

Hvis du vil ha bedre arbeidsplass. F.eks for å bytte bryteren istedet for å "tjuvkoble" slik jeg har gjort, kan du også ta av dekslet over pedalene. En god guide finnes på denne artikelen på toyota owners club forum.
Panelet sitter med to skruer nederst. Den høyre er lett tilgjengelig. Den venstre må du ta av den lille panelet nede i kroken for. Det sitter en mutter helt innerst i kroken (se bilde 2). Så er det bare å rive (forsiktig). Panelet sitter også fast under dørlisten (ingen skrue)

Get access to ignition switch, wheel screws on Toyota Corolla 1999

mutter

Tenningslåsen

Det kan være greit å koble vekk batteriet før en begynner på dette steget.

Toyota Corolla 1999 - Ignition switch plug pinout

Kontakt på tenningslås og "tjuvkobling" (to hvite ledninger)

Kontakten sitter nederst på venstre side av lås-sylinderen. Den har følgende ledninger (sett inn i sokkelen):

Tenningslåsens pinout
4321
+12VStarterN.C.ON
ONN.C.ACC+12V
8765

På bildet kan man også se de to hvite ledningene jeg har satt i. Den ene står i posisjon 3 - starter, den andre i 1 - ON. ledning 3 går bare til et relé, så strømmen er ikke stor. En kan bruke hvilken som helst 12V, men ON posisjonen har den egenskapen at startmotoren da bare vil gå når nøkkelen er i og vrid til ON.
Med nøkkelen vridd til 'ON' vil nå startmotoren gå når disse to ledningene kobles sammen.

For å forsikre seg om at din bil har samme koblingsskjema kan det være greit å gå over kontakten med et multimeter først (før man kobler fra batteriet). - i noe metall (f.eks sigarett-tenneren), og + i de forskjellige punktene.